søndag den 13. september 2009

Opskrift: Lakse Ceviche

Jeg lavede sushi igår - og MEGET af det. Det er nok sidste gang jeg kaster mig ud i at tilberede sushi til 8 personer med dét ambitionsniveau: Det tog ret mange timer, men resultatet var nu glimrende. Men næste gang tror jeg vi nøjes med halvt så mange varianter.

Men som en del af det, lavede jeg en lakse ceviche. Jeg har på et tidspunkt fået denne lille lækre salat på Sticks N Sushi, så her kommer opskriften - frit komponeret ud fra hukommelsen:

Anret ca. 1½ spsk. tangsalat (wakame - kan fås færdiglavet hos bl.a. fiskehandlere) på en tallerken eller i et glas. Læg herefter en lille skefuld avocado i tern ovenpå, så en spsk. god, rå laks i tynde strimler (eller hvor meget man nu synes) og dryp med limesaft.
Til sidst pyntes med lidt rødløg i tynde både og et drys friskhakket koriander.

Server som forret, eller lav en lidt større portion som frokost. Man kan også bruge andre fisketyper - eller røget laks, hvis man ikke er så vild med den rå (men den fortjener en chance - smagen er langt mere delikat, når den er rå)

Og så vil jeg i øvrigt fremhæve Windsor Fisk på Peter Bangs Vej som et fantastisk sted, at købe ind til hjemmelavet sushi! Rygtet vil vide, at de leverer til adskillige sushirestauranter i København, og kvaliteten er i top.
Ud over det har de et stort udvalg af tangsalater - heriblandt en variant med wasabicreme, som smagte himmelsk.
Diverse dressinger, sort sesam, misodip, wasabipulver mv. blev købt hos Sticks N Sushi, som også har en samling lækre opskrifter på deres hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar